Alergická rýma

Alergická rýma je obsedantní problém, který se objevuje na pozadí působení dráždivých a alergenů na nosní sliznici. Onemocnění se projevuje kýcháním, otokem sliznice, slzením, snížením nebo úplným vymizením čichu, výskytem průhledného nebo světle žlutého výtoku z nosu. Alergická rýma je velmi nepříjemná.

Mnoho dospělých si stěžuje, že tento stav významně snižuje kvalitu jejich života a je velkým problémem, což není překvapující. Je docela obtížné pracovat, studovat, dělat každodenní činnosti, když nos prakticky „nedýchá“. Existuje řešení problému, ale nejprve stojí za to podrobněji pochopit, co je alergická rýma..

Důvody pro vznik alergické rýmy

Samotný název „alergická rýma“ hovoří o příčině tohoto onemocnění. Rýma je častým projevem alergií na běžné dráždivé látky, nejčastěji domácí alergeny: prach, pyl, chemikálie, zvířecí srst a ptačí peří. Alergie může být způsobena velkým množstvím dráždivých látek, které ovlivňují citlivou sliznici nosu a dalších orgánů a dýchacích systémů 1.

Existují faktory, které vyvolávají alergickou reakci 1:

• Dědičnost z hlediska alergických onemocnění;
  • Vrozená slabá imunita;
  • Stresové reakce těla;
  • Náchylnost k infekčním chorobám orgánů ORL;
  • Autoimunitní procesy v těle;
  • Chronická onemocnění střev a zažívacího traktu.

Nejběžnější příčinou chronické formy je neustálý kontakt s alergenem (prach, částice epidermis domácích zvířat atd.).

Možné alergeny

Protože reakce způsobuje přímý kontakt s alergenním činidlem, je třeba věnovat pozornost dráždivým látkám, se kterými se setkáváme..

Akutní nebo sezónní alergie ve formě rýmy může být vyvolána 2:

• kvetoucí ambrózie nebo jiné plevele (quinoa, pelyněk, bezinka);
  • jarní kvetení břízy, olše, lísky a jiných stromů;
  • topolová chmýří - důvodem nemusí být chmýří samotné, ale jeho nasycení mikročásticemi chemikálií, prachem, který nese;
  • pyl zahradních květin, domácích okrasných rostlin;
  • výpary, částice zvlněné trávy, listy, suché větve stromů, keře.

Příčiny nemoci z povolání jsou neustálý kontakt s následujícími 2 dráždivými látkami:

• Chlebová mouka, ovocné hobliny, koření;
  • Éterické oleje;
  • Těkavé chemikálie;
  • Mikroskopické prachové prvky ve dřevozpracujícím průmyslu;
  • Léky a koncentráty pro povrchovou úpravu ve zdravotnických zařízeních.

Chronická nosní kongesce se vyskytuje na pozadí pravidelného kontaktu s agenty, je obtížné vyloučit setkání, s nimiž je za normálních podmínek obtížné dosáhnout 2:

• Kousky vlasů a srst domácích mazlíčků;
  • Výkaly myší, potkanů;
  • Mikročástice chitinového krytu parazitů (blechy, šváby, brouci);
  • Domácí prach;
  • Plíseň;
  • Vůně parfémů, kosmetiky a výrobků osobní hygieny;
  • Ptačí peří, krmivo pro domácí zvířata, zejména pro akvarijní faunu.

To je zvláštní!

Podle statistik trpí každý třetí dospělý v naší zemi alergickým onemocněním. Nejběžnější formou alergie je senná rýma (18–19%) - komplexní alergický záchvat způsobený pylem rostlin. Druhou nejčastější (8–12%) je alergická rýma.

Úplné zastavení kontaktu s alergenem je nemožné, jako v případě domácího prachu. V jiných situacích je alergen obtížně identifikovatelný. Řekněme, že je téměř nemožné odhadnout, že kýchání, ucpání nosu se pravidelně objevují na pozadí nárůstu počtu švábů v suterénu bytového domu. Nebo je zřídka možné spojit projev alergie s příchodem podzimu, s nástupem zvadlých listů. Důvody mohou být nejneočekávanější.

Příznaky alergické rýmy

Rýma, kýchání, nosní kongesce jsou nejvýraznějšími projevy rýmy v přítomnosti alergií. Tytéž příznaky jsou však charakteristické pro řadu dalších nemocí. Alergická rýma se liší od ostatních problémů spojených s nosními chorobami v následujících 3 funkcích:

• Projevy alergické rýmy u dospělých se vyznačují sezónností nebo kombinací s určitými faktory (kvetení, postřik aromatických látek, vzhled zvířete poblíž).
  • Typ rýmy u alergické rýmy se liší od projevů infekčních onemocnění. Barva hlenu je průhledná, konzistence často není tak hustá jako při nachlazení. Někdy z nosu neproudí, zatímco nos je ucpaný, chcete kýchat.
  • Standardní symptomatická léčba používaná k úlevě od infekčních projevů nepřináší viditelné výsledky nebo dokonce zvyšuje negativní účinek alergií.
  • Alergická rýma je zřídka doprovázena zvýšenou tělesnou teplotou. Nástup horečky (horečky) je příznakem spontánně probíhající nebo související infekce.
  • Při alergické rýmě se často vyskytují příznaky, jako je slzení, otok obličeje, kýchání.

Všechny projevy jsou doprovázeny letargií, apatií, sníženou chutí k jídlu. Příznaky alergie jsou téměř vždy stejné. Pro každého však může postupovat se svými vlastními vlastnostmi. Přesnou diagnózu je možné stanovit pouze na základě výsledků odborného vyšetření..

Diagnóza alergické rýmy

K stanovení diagnózy a identifikaci provokujícího faktoru se používá několik možností diagnostických studií 1:

• Inspekce, endoskopie, rinoskopie;
  • Kožní testy a biochemické krevní testy ke stanovení alergenů;
  • Krevní test a odebrání nátěrů ke stanovení počtu eosinofilů (specifické krvinky, což naznačuje přítomnost alergické reakce těla);
  • Cytologie a histologie vylučovaného hlenu (chemická analýza).

Spolu se specifickou diagnostikou jsou pacientovi přiděleny obecné krevní testy, provádí se vyšetření kůže a sliznic, aby se zjistil souběžný stav a aby se vyloučilo přidání bakteriální nebo virové infekce.

Jak zacházet s alergickou rýmou

K léčbě alergické rýmy a zmírnění jejích příznaků se používá komplexní terapeutický přístup..

Symptomatická léčba. Terapie potlačení příznaků. Zahrnuje užívání léků, které zmírňují projevy alergické rýmy: odstranění otoků, svědění, slzení, rýma.

Komplex symptomatické léčby obvykle zahrnuje antihistaminika a vazokonstrikční léky. Doporučuje se používat opatrně. Vasokonstriktory nelze dlouhodobě užívat, takové nosní kapky nejsou vhodné k léčbě chronických forem alergické rýmy, jinak může dojít ke vzniku závislosti..

Potlačení uvolňování histaminu. Ke zmírnění stavu pacienta během akutní fáze alergické rýmy se často předepisují kromony jako nosní kapky na alergie. Jedná se o léky, které stabilizují membrány žírných buněk (obranné buňky), které produkují histamin (látka odpovědná za reakci těla na alergeny). Taková léčiva jsou k dispozici ve formě nosních sprejů a kapek a také ve formě tablet. Cromony jsou dobré pro prevenci vzplanutí alergií. Terapeutický účinek léků je dosažen pouze při dlouhodobém užívání. Na začátku používání je účinek slabý 4.

Hormonální terapie. Intranazální kortikosteroidy jsou často předepisovány k dosažení trvalého terapeutického účinku. Takové léky rychle a kvalitativně zlepšují stav pacienta. U kurzové terapie je účinek fixován na poměrně dlouhou dobu. U těžkých forem alergie (astmatická forma) mohou být předepsány injekce hormonálních léků a pravidelné používání inhalátorů. U mírnějších forem problému se však hormonální terapie nedoporučuje. Drogy v této skupině mohou být návykové a odolné vůči jejich působení 4.

Bariérové ​​fondy. Častěji se používají k preventivním účelům. Jedná se o léky určené ke snížení nebo prevenci přímého kontaktu sliznic s alergenem a ke zmírnění jeho účinku na tělo. Jako bariéra se používají spreje a masti. Enterosorbenty jsou účinným prostředkem ke snížení účinku alergenů na tělo, které spolehlivě absorbují a odstraňují „přebytečné“ látky z těla a zabraňují přesycení. Tyto léky se používají jako doplňková léčba 4.

To je zajímavé!

Nejjednodušší způsob, jak vytvořit bariéru v kontaktu s dráždivou látkou, je maska ​​v lékárně. Musíte jej nosit během období sezónního šíření provokujícího faktoru nebo na místech, kde je saturace nežádoucích látek předvídatelně vyšší než obvykle.

Imunitní terapie. Ke snížení citlivosti těla na určité látky lze použít specifickou imunoterapii. Metoda spočívá v postupném zavedení přípravku obsahujícího mikrodávky alergenu. Časový plán a dávkování jsou jasně vybrány a vypočítány tak, aby nevyvolávaly nežádoucí reakci těla, ale postupně vytvářely imunitu vůči stimulu. Imunoterapie se provádí pod přísným dohledem odborníka. Tato metoda léčby se volí v závažných případech onemocnění, kdy nelze použít antihistaminika a hormonální léky nebo nepřinášejí požadovaný účinek 4.

Fyzioterapie. Jako doplněk k primární léčbě lze doporučit fyzioterapii. Může to být elektroforéza dutin, CMB terapie, ultrazvuková terapie, magnety, KUF, laserové ošetření, solné jeskyně a mnoho dalšího..

Očista a místní terapie. K očištění nosních dutin od dráždivé látky, vytvoření spolehlivé antiseptické bariéry a zvýšení odolnosti sliznic proti působení cizích látek lze použít solné roztoky. Aerosoly, spreje, kapky na bázi mořské vody jsou účinnými látkami předepsanými k boji proti ucpání nosu, kýchání, výtoku z nosu v důsledku alergií 5.

Pravidelné vyplachování nosních cest mořskou vodou snižuje příznaky a zmírňuje náchylnost k alergenům. U mírných forem rýmy na pozadí alergií lze jako hlavní léčbu použít roztoky mořské vody 5.

Tradiční metody. V mírnějších formách lze alergickou rýmu léčit domácími léky. Výběr receptů však musí být koordinován s ošetřujícím lékařem, jinak by se situace mohla zhoršit. Jakékoli alternativní metody léčby alergické rýmy lze použít pouze jako doplněk k hlavnímu kurzu. Nejlepší věcí, kterou můžete doma udělat, je zajistit vhodné klima úpravou úrovně vlhkosti a teploty v místnosti, dodržováním předepsaného režimu a provedením všech postupů. Pokud je alergen v místnosti, kde se pacient nachází, měl by být vyloučen kontakt s touto dráždivou látkou 4.

V dnešní době se alergická rýma často vyskytuje u dospělých. Je důležité nezačínat s onemocněním a léčba zahájená včas pomůže vyhladit nepříjemné příznaky. U mírných forem onemocnění se roztoky mořské vody úspěšně projevují 5.

Jedním z těchto přípravků je Marimer, přírodní mořská voda obsahující měď, mangan, hořčík a selen. Kombinace čisté mořské vody se stopovými prvky pomáhá očistit nos od nahromaděných alergenů a má protizánětlivé, antibakteriální účinky (měď, hořčík). Sliznice nosu je nasycena antioxidanty (mangan) a zlepšuje jeho ochranné funkce (selen) 6.

Marimer je zastoupen celou řadou nástrojů - každý si může najít nástroj, který potřebuje. Pro dospělé je lék dostupný ve vhodném aerosolovém formátu 6.

1. Zaykov, S. Alergická rýma: diagnostika a léčba / S. V. Zaikov // Vědečtí konzultanti - 2010 - S. 24.
2. Shot, O. Alergická rýma: pohled alergika / O.S. Drobik, A. Yu. Nasunova // Bulletin otorinolaryngologie - 2014 - č. 2. - S. 82-85.
3. Astafieva, N. Alergická a nealergická rýma: srovnávací charakteristika / N.G. Astafieva et al. // Attending Physician - 2013 - No. 4 - P. 10-17.
4. Kryukov, A. Principy léčby alergické rýmy / A.I. Kryukov a kol. // Lékařská rada - 2013 - č. 7.
5. Kiselev, A. Eliminační terapie onemocnění nosu a paranazálních dutin / A.B. Kiselev, V.A. Chaukina // Novosibirsk. Pokyny. - 2007.
6. Pokyny pro lékařské použití drogy Marimer nosní aerosol od 05/11/2018